
Hogyan adj címet, ha népszerű akarsz lenni?
Bármilyen tartalmat osztunk is meg, az, hogy népszerű lesz-e nagyrészt azon múlik, milyen címet adunk neki. Hiszen az átlagos netfogyasztó éppen csak átfutja a közösségi oldalakon, feedekben vagy bárhol megjelenő címeket, és pillanatok alatt dönti el, érdekli-e őt az adott tartalom vagy sem.
Ez nem is működhetne másképp, hiszen a neten elképesztő mennyiségű új tartalom keletkezik minden másodpercben. A netfogyasztó rá van szorítva, hogy képes legyen a másodperc törtrésze alatt dönteni, és hogy megragadjuk figyelmét, hogy kiemelkedjünk taralmainkkal a tömegből, kreatívnak kell lennünk.
Tudjuk azt, hogy minél rövidebb egy cím, általában annál hatékonyabb. Az ideális cím, megosztás, ajánlószöveg semmiképpen nem hosszabb hat szónál, és lehetőleg 40-60 karakterre szorítkozik. Ez világos, de mi kerüljön bele?
A kutatások azt mutatják – és persze a józanész is azt diktálja –, hogy azon tartalmak, amelyek képesek a viral contentté válásra, a leggyakrabban az olvasó megszólítását alkalmazzák. Ha érzékeltetjük, hogy a tartalom személyesen az ő számára hasznos, érdekes, értékes lehet, jó eséllyel keltjük fel érdeklődését. Persze amikor az ember az unalomig és azon túl ismert „Hogyan fogyj harminc kilót két nap alatt?” jellegű címekre gondol, hajlamos szkeptikusnak lenni, de a kutatások bizonyítják, hogy ez a linképítésben ténylegesen hasznos taktika.
Az is hatékony, ha valami konkrétra utalunk a címben, hogy ezzel rögtön be is indítsuk az olvasó képzeletét. „Ez a világ legszebb épülete” vagy „Ilyen egy tökéletes autó” – ha jól határozzuk meg, milyen témák érdeklik célközönségünket, az ilyen címeknek sokan nem tudnak majd ellenállni, ahogyan ezt számtalan blog is bizonyította már.
Úgyszintén hatékony lehet a kérdésfeltevés, amellyel felkelthetjük a kíváncsiságot – ismét csak, ha a témaválasztás megfelelő, ez tökéletesen alkalmas lehet arra, hogy egy pillanatra megtoppantsd és eltöprengtesd az olvasót, aki ezután jóval nagyobb eséllyel kattint majd. A „hogyan”, „milyen”, „miért” és más kérdőszavak alkalmazása a legtöbbször igen kifizetődő.
És még egy érdekesség – egy angol nyelvterületen végzett vizsgálat megmutatta, hogy az összes viral headline között 19 százalék azoknak az aránya, amelyek tartalmaznak valamilyen számot. Ez persze nem alkalmazható mindig, de kis ügyességgel egy szám becsempészésével ténylegesen figyelemfelkeltőbbé tehető a cím.