
Dinamikusan fejlődik a hazai kuponos piac
A Groupon üzleti modelljére alapuló, de teljesen egyedi megoldásokkal jelentkező és a hazai igényekhez igazított bónuszos oldalak esetében sok elemző azt gondolta, hogy ez itthon csak valamilyen nagyra nőtt lufi lesz, amely aztán hamar leereszt.
Ennek azonban ellent mond a valóság: a Bónusz Brigád tavaly 80%-os növekedést ért el, de olyan dinamikus az eredmény, hogy most februárban is működése második legeredményesebb hónapján van túl (az első tavaly decembere volt). Az üzleti modell jól ismert: a főleg kkv-k számára vonzó ajánlatban jelentős kedvezményért (jellemzően 50%-ért) cserébe nagy mennyiségű vásárlót ígérnek a kuponos oldalak.
A rendszer elviekben minden szereplő számára előnyös: a vásárlók valódi, nagyon komoly kedvezményekkel juthatnak termékekhez, szolgáltatásokhoz, míg a vállalkozók óriási tömegekhez (Magyarországon is több mint kétmillió emberhez) juthatnak el. A kuponos oldal pedig mindebből jól keres, mert jutalékot vesz le – sőt a Bónusz Brigádnál a be nem váltott kuponok ára ott is marad, igaz az oldal saját kontójára pénzvisszatérítési garanciát is ad.
A féláras értékesítés viszont az esetek többségében még az önköltségre sem elég, így marketingköltségként jelentkezhet némi kiadás, de sok vásárló, új vendég érhető el a rendszerrel. Magyarországon főleg az utazások (a BB legnagyobb konkurenciája, a Kupon Világ ajánlatainak mintegy fele) és az éttermi kuponok népszerűek.
A vendéglők számára általában jól jön a megnövekedett forgalom, de sokan panaszkodnak amiatt, hogy a kuponos vásárlók jelentős része sosem vásárolna teljes áron, ha például egy drágább helyről van szó. Kevesen térnek vissza, de a vásárlók esetében is előfordulhatnak csalódások, például több esetben előfordult, hogy nem valódi kedvezményt ajánlott egy szolgáltató. Például eleve túlárazta termékeit, hogy papíron a megadott arányban engedhessen az árból.
Nem biztos, hogy segíti az ilyen etikátlan eljárás visszaszorítását, hogy profitmaximalizálási szempontból maga az eddig csak közvetítőként jelen lévő Bónusz Brigád is belépett az e-kereskedelem területére, mikor saját maga importál és árusít termékeket úgy, hogy a vásárlók jelentős része számára nem egyértelmű, hogy nem egy harmadik vállalkozástól vásárol.
2012-ben a hazai kuponos oldalak forgalma az eNET felmérése szerint 6,5 milliárd forint volt, ez 45%-os növekedést jelent. Érdekes, hogy átlagosan a dupláját költötték a vásárlók egy átlagos bónuszra 2012-ben, mint az azelőtti évben: 12 600 forintot.
Mivel főleg az éttermi kuponok jellemzően 2000–10 000 forint körüli összegbe kerülnek, látszik, hogy az utazások és egészségügyi szolgáltatások is kapósak, és alaposan fölhúzzák az átlagot.