Dinamikusan fejlődik a hazai kuponos piac

Dinamikusan fejlődik a hazai kuponos piac

A Groupon üzleti modelljére alapuló, de teljesen egyedi megoldásokkal jelentkező és a hazai igényekhez igazított bónuszos oldalak esetében sok elemző azt gondolta, hogy ez itthon csak valamilyen nagyra nőtt lufi lesz, amely aztán hamar leereszt.

Ennek azonban ellent mond a valóság: a Bónusz Brigád tavaly 80%-os növekedést ért el, de olyan dinamikus az eredmény, hogy most februárban is működése második legeredményesebb hónapján van túl (az első tavaly decembere volt). Az üzleti modell jól ismert: a főleg kkv-k számára vonzó ajánlatban jelentős kedvezményért (jellemzően 50%-ért) cserébe nagy mennyiségű vásárlót ígérnek a kuponos oldalak.

A rendszer elviekben minden szereplő számára előnyös: a vásárlók valódi, nagyon komoly kedvezményekkel juthatnak termékekhez, szolgáltatásokhoz, míg a vállalkozók óriási tömegekhez (Magyarországon is több mint kétmillió emberhez) juthatnak el. A kuponos oldal pedig mindebből jól keres, mert jutalékot vesz le – sőt a Bónusz Brigádnál a be nem váltott kuponok ára ott is marad, igaz az oldal saját kontójára pénzvisszatérítési garanciát is ad.

A féláras értékesítés viszont az esetek többségében még az önköltségre sem elég, így marketingköltségként jelentkezhet némi kiadás, de sok vásárló, új vendég érhető el a rendszerrel. Magyarországon főleg az utazások (a BB legnagyobb konkurenciája, a Kupon Világ ajánlatainak mintegy fele) és az éttermi kuponok népszerűek.

A vendéglők számára általában jól jön a megnövekedett forgalom, de sokan panaszkodnak amiatt, hogy a kuponos vásárlók jelentős része sosem vásárolna teljes áron, ha például egy drágább helyről van szó. Kevesen térnek vissza, de a vásárlók esetében is előfordulhatnak csalódások, például több esetben előfordult, hogy nem valódi kedvezményt ajánlott egy szolgáltató. Például eleve túlárazta termékeit, hogy papíron a megadott arányban engedhessen az árból.

Nem biztos, hogy segíti az ilyen etikátlan eljárás visszaszorítását, hogy profitmaximalizálási szempontból maga az eddig csak közvetítőként jelen lévő Bónusz Brigád is belépett az e-kereskedelem területére, mikor saját maga importál és árusít termékeket úgy, hogy a vásárlók jelentős része számára nem egyértelmű, hogy nem egy harmadik vállalkozástól vásárol.

2012-ben a hazai kuponos oldalak forgalma az eNET felmérése szerint 6,5 milliárd forint volt, ez 45%-os növekedést jelent. Érdekes, hogy átlagosan a dupláját költötték a vásárlók egy átlagos bónuszra 2012-ben, mint az azelőtti évben: 12 600 forintot.

Mivel főleg az éttermi kuponok jellemzően 2000–10 000 forint körüli összegbe kerülnek, látszik, hogy az utazások és egészségügyi szolgáltatások is kapósak, és alaposan fölhúzzák az átlagot.





Visszalépés

Google Premier Partner
Bing Accredited Professional
HubSpot Inbound Certification
24 órás ügyfélszolgálat