
Árnyalt kép a hazai okostelefon használókról
Sok kutatást és statisztikát találunk a mobiltelefon felhasználók demográfiai jellemzőiről vagy vásárlási szokásairól, hiszen a marketinges egyik legnagyobb barátja a statisztika. A mérés persze nagy ellenség is lehet, mert a rossz eredmények is pillanatok alatt kiderülnek.
Amiben viszont gyakran hiányt tapasztalunk: ritka a professzionális eszközökkel, reprezentatívan elkészült kutatás, mely kifejezetten a magyar okostelefon használók szokásait vizsgálja. Ezért hiánypótló az Ipsos MediaCT friss kutatása, amelyből kiderül, hogy a mobilinternettel rendelkező felhasználók kevésbé magányosak. A kutatásban online és offline mintával is elvégezték.
Mindkettő csoport reprezentatív (ezer főnél nagyobb mintájú) eredményét még néhány embernél műszeres méréssel is megerősítették (nyolcvanegy fő telefonjára elemző szoftvert telepítettek), valamint mélyinterjús (etnográfiai) kutatás is része volt a felmérésnek. Az internetet sokszor éri a vád, hogy rombolja az egyének közötti szociális kapcsolatokat, az eredmények alapján azonban ez megdőlni látszik.
A mobilinternet különösen alkalmas arra, hogy a felhasználók kapcsolatban maradjanak egymással. Ez egyébként nem is meglepő, hiszen a mobiltelefon alapvetően a kapcsolattartás eszköze, s így nem csoda, hogy a közösségi média használata felülreprezentált a mobileszközökön. Ezt azért fontos tudni, mert a marketingkommunikációban is figyelembe kell vennünk, hogy ezt a platformot jellemzően mire használják a fogyasztók.
A felhasználók 38%-a használ napi szinten kommunikációs applikációkat, 32%-uk pedig napi szinten követi a közösségi médiában történő eseményeket. A mobiltelefon mindig kéznél van, és bármikor van lehetőség egy néhány perces magáncélú nethasználatra. Az internetkapcsolattal rendelkező mobiltelefonok elterjedése előtt nem volt jellemző, hogy nap közben, akár munkaidőben magán célú e-mailezést vagy más hasonló webhasználatot végezzenek a felhasználók.
Mostanra 54% munkaidőben is használja a mobilnetjét magáncélra, 49% pedig társaságban is ellenőrzi a social media kapcsolatait. Egy átlagos okostelefonnal rendelkező magyar naponta 75 percet tölt a telefonjával, ebből viszont mindössze tíz perc a valódi telefonálás.
Ez nagyon fontos arányeltolódás, amelyet természetesen eddig is érzékeltünk a magánéletünkben, ám most pontos adatokkal támasztották alá. A Facebook a maga napi tíz percével megelőzi a hírolvasás kilencperces arányát is. Még a Twitter is nyert 2,5 percet egy átlagos magyar napjából.
43% mindennap hallgat valamilyen zenét a telefonján. A kutatás szerint az úgynevezett mobinauták 68%-a tömegközlekedés, 66%-a várakozás, 50%-a étterem- vagy sörözőlátogatás, valamint 49%-a még otthoni internetezés közben is telefonon e-maileznek.
A magyarok 77%-a éjjelre sem kapcsolja ki a smart phone-ját, 44% pedig az okostelefon miatt több kapcsolatot tart ismerőseivel – sőt 24%, tehát majdnem minden negyedik ember azt mondta, hogy amióta használja ezt a technikát, kevésbé érzi magányosnak magát.
Ezt egyfelől üdvözöljük, másfelől azért arra emlékeztetünk mindenkit, hogy a kapcsolatillúzió is ideig-óráig megnyugtat bennünket, de bátran használjuk a közösségi hálózatokat valódi programok szervezésére, és ne hanyagoljuk el a valódi találkozásokat.